
British doctor faces action over claims of 
'ghost writing' for US drug company 
• Medics credited with work of firms' employees 
• US court documents reveal 'author' culture 

• Sarah Boseley, health editor  
• guardian.co.uk, Friday 18 September 2009 21.56 BST  

This article is the subject of a complaint made on behalf of Professor Eastell. 

 

Doctors have been agreeing to be named as authors on studies written by employees of the 
pharmaceutical industry, giving greater credibility to medical research, according to new 
evidence. 

The Guardian has learned that one of Britain's leading bone specialists is facing disciplinary 
action over accusations that he was involved in "ghost writing". 

The wider phenomenon has come to light through documents disclosed in the US courts 
which have revealed a culture in which doctors agree to "author" studies written by 
employees of drug firms. The doctors may have some input but do not have access to all the 
evidence from the drug trial on which the paper's conclusions are based, the documents 
showed. 

The General Medical Council will call Professor Richard Eastell in front of a fitness to 
practice committee. Eastell, a bone expert at Sheffield University, has admitted he allowed 
his name to go forward as first author of a study on an osteoporosis drug even though he did 
not have access to all the data on which the study's conclusions were based. An employee of 
Proctor and Gamble, the US company making Actonel, was the only author who had all the 
figures. 

Experts believe the practice is widespread in Britain. In another alleged example, a consultant 
cardiologist claims an expert listed as an author on a medical paper died before the research 
began. Peter Wilmshurst, a heart specialist at the Royal Shrewsbury hospital, is involved in a 
dispute over a study which he helped design, which involved the insertion of a device to close 
a hole in the heart. 

He claims the manufacturers refused him access to data and he had concerns about the 
accuracy of the paper, so he refused to sign it off and is not listed as an author. One of those 
who is named, Wilmshurst said, is a true ghost author. Anthony Rickards, a cardiologist, was 
involved in preliminary discussions but died before the research was conducted. 

The company which sponsored the research, the US firm NMT Medical, is suing Wilmshurst 
for remarks in a lecture that he made about outcomes in the trial, which were published on a 
medical journal website. A UK charity, HealthWatch, has launched a fund to support 



Wilmshurst, who was in 2003 a recipient of its award for challenging misconduct in 
academic medical research. 

The US documents show that Wyeth, one of the biggest companies involved, employed a 
medical writing agency with the purpose of getting favourable studies about its HRT drug 
Prempro into prestigious medical journals. 

The agency dreamed up ideas for papers about the benefits of the drugs and then wrote an 
outline and even a first draft before offering it to a doctor who might agree to have his name 
attached as the author. Although the doctor would see drafts and revisions, critics say that 
control of the content and message were in the agency's hands. The memos and emails show 
that many busy academics signed their approval to the finished paper. 

Many of the documents are records of planning meetings, where agency staff list articles that 
will be written, suggesting possible authors and targeting journals. Concern about 
ghostwriting caused the UK-based open-access journal PloS Medicine, part of the Public 
Library of Science, to intervene in a court case brought by women who claim they were 
harmed by the HRT drug. PloS Medicine, with the New York Times, argued that the public 
should know what was going on. A US judge agreed to place the documents in the public 
domain. 

Ginny Barbour, editor in chief of PloS Medicine, said she was taken aback by the systematic 
approach of the agency. "I found these documents quite shocking," she said. "They lay out in 
a very methodical and detailed way how publication was planned."Other documents released 
through US court action show that GlaxoSmithKline employed a ghostwriting programme 
named Caspper in which doctors could take credit for medical journal articles written by the 
company's consultants. 

The project was aimed at boosting the US sales of an antidepressant called paroxetine, which 
goes by the brand name Paxil in the US and Seroxat in the UK. 

Caspper stood for Case Study Publication for Peer Review. It enabled doctors with positive 
experiences of Paxil to get into medical journals. A busy doctor could sit back and let a 
medical writing agency paid by GSK do all their work, from the first draft to getting it 
accepted for publication by a journal. 

The medical writing agency would prepare drafts using whatever material the doctor sent 
them and create figures and tables. These would go to the doctor for approval. "The author 
ensures accuracy of material, updates references, supplies missing information, etc," says the 
leaflet. Eventually the doctor would complete a sign-off form and the agency would send the 
paper for publication. 

Caspper came to light when internal GlaxoSmithKline documents were released in court 
action in the US brought by the legal firm Baum Hedlund on behalf of patients who claim 
they were harmed by Paxil. GSK says the programme was discontinued some years ago and 
that the names of medical writers were included on any published papers. 

But Caspper shows there was no dividing line at the time between science and marketing - 
the leaflet states its purpose is to "strengthen the product positioning and overcome 



competitive issues". Doctors and medical journals became part of a promotional campaign, 
aimed at selling more drugs. 

The disciplinary move in the Eastell case comes after he admitted that a statement he signed 
declaring that all six authors had access to all the statistical data was wrong. 

In a letter published in the Journal of Bone and Mineral Research, which carried the original 
study, he stated: "In the original paper one of the authors, a statistician working for P&G, Ian 
Barton, had full access to all the data." The authors had full access to all the analyses of the 
data that they requested, he said – but those analyses were carried out by the company. 

The letter, published in 2007, also acknowledged flaws in the study. A later independent 
analysis of the data "identified some errors and poor practice", he wrote. The study was 
designed to show the strengths of Actonel which was in fierce competition with a rival bone-
strengthening drug called Fosamax, made by Merck. 

Eastell's paper concerned a study carried out on behalf of Proctor and Gamble, comparing the 
bone density of women prescribed Actonel with others who were not. Only the company 
knew which women were on the drug and which were taking something else. 

Eastell's colleague, Dr Aubrey Blumsohn, wanted the codes which would say which of the 
patients who suffered fractures had been on the drug. The company refused. Blumsohn took 
his concerns to Eastell, but in a conversation which Blumsohn says he taped , Eastell said he 
was concerned that persistent requests might damage the relationship they had with the 
company. Eastell is said to have told him: "The only thing that we have to watch all the time 
is our relationship with P&G. Because … we have the big Sheffield Centre Grant [from 
P&G] which is a good source of income, we have got to really watch it." . 

Tim Kendall, joint director of the National Collaborating Centre for Mental Health, says the 
problem is the close relationship between doctors and the industry. "Some doctors don't seem 
to see the relationship … as problematic." 

A study of 4,000 physicians found that 96% received money from drug companies, and yet 
"the majority did not see it as a conflict of interest", he said. 

"I do think there needs to be a national debate in this country about the interpenetration of 
medicine and the pharmaceutical industry." 

Ghost writing was one manifestation of a bigger problem which he believed was the 
institutional bias of doctors who work closely with and for drug companies. "In mental health 
85% of all published trials are funded by the drug industry," he said. Allowing for the 
unsuccessful trials the industry does not publish, the figure is probably nearer 95%, he said. 
Studies have shown that drug company-funded trials are five times more likely to come out 
with a positive result for the drug than independent trials. 

The GMC is criticised by doctors like Wilmshurst and Blumsohn for failing to take a tougher 
line against doctors involved in dubious research practices. 

Jane O'Brien, head of standards and ethics, said that their research guidance specified the 
importance of honesty in the attribution of authorship. "We would see that as an important 



issue. If somebody's name is on something it gives research a credibility that it wouldn't 
otherwise have. If somebody had not been involved, we would see that as misleading people 
as to the credibility of the research." 

She added that the GMC felt it important to play a role in ensuring good conduct in research. 
About a year ago, she said, they took soundings of bodies that regulate and support research, 
such as the Medical Research Council, asking whether the GMC should be involved. "The 
response was yes, because we are the people who can strike doctors off in the end." 

Eastell declined to discuss the hearing. "I do not wish to comment on the case. The 
proceedings have yet to commence," he told the Guardian in an email.A spokesperson from 
the University of Sheffield, where Eastell is professor of bone metabolism, said they were 
aware of the investigation. "We will be informed by the GMC of any outcome and cannot 
comment further until we receive this." 

• This article was amended 22 September 2009. The original referred to a law firm as Baum 
Hedland. This has been corrected. 

 


